fredag 3 februari 2012

Iskyla, taggig krans och fågelmat

Isvindarna fortsätter och kylan bildar vackra mönster på fönstren...

 Den vackra halldörren som är oisolerad har fått så fina fönster ut mot gården...


Ett fönster i salen har också fått vackert frostmönster.

Jag hör på nyheterna att hela Europa verkar vara i ett köldgrepp och elen är förstås svindyr igen....hugaligen!!!!
Lite märkligt ändå, med tanke på att vintern hittills har varit ovanligt mild så det borde väl jämna ut sej...hm!!!

Många har undrat vad jag skulle göra med taggtråden i förra inlägget. En krans blev det med både fjädrar och prismor. Lite bängligt att pyssla med - taggtråden är ju inte direkt följsam..!

Jag fortsätter att elda, dagens vedhuggning är avklarad, tvätten hänger på tork och just nu har jag kokat "fågelmat" - smält kokosfett, blandat ner hackade nötter och havregryn, väntar bara på att allt ska stelna. Annan fågelmat jag har är ju talgbollar, jordnötter, och solrosfrön. Jag tyckte de skulle få sej lite extra fettpåfyllning såhär i kylan.
Vad har ni för fågelmat?

Ha en härlig fredag!

19 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Attans kallt är det, -29!! Så hästen fick äta frukost inne.
Mycket knepigt det där att det tajmas in med elpriset när kylan är som värst!! Naturligtvis är det ingen slump, det är så här Varje år och ingen, vanlig människa, verkar kunna göra nåt åt det.
Pengar, pengar pengar är det som styr.

Häftigt med taggtrådskonsten! :)

Maria sa...

Underbar krans och vilka snöstjärnor och iskristaller. Jodå här äter fåglarna för det vilda. Talgbollar en massa olika fröer och nötter.
Önskar dig en fin helg, kram Maria ♥

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj vilken fin krans , så coolt med tagggtråd !
Jag förstår mej inte heller på det här med elpriserna , snacka om att styra sin egen marknad .
Va duktig du är som gör egen fågelmat , jag får knappt ut den som vi köpt färdig jag .
Ha en fin helg nu !!

Mejrams! sa...

Här är också kallt men dock med sol. Här matas fåglarna för fullt, himmel vad de äter men så är det kallt också. Jag har solrosfrön, nötter och talgbollar, sen lägger jag ut litet äpplen också. Ser att koltrasten gillar det. Ha en riktigt fin helg!/Kram Merja

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja nu är det rejält kallt. Jag som trodde vi skulle slippa det den här vintern... men icke!
Vackra mönster på din dörr, det kan ju i alla fall vara ett plus :)
SÅ du har gjort en krans av taggtråd... Jag har funderat på det flera gånger men inte vågat, just pga att det är så hårt, och vasst också. Men fin, det blev den!
Kram
Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har samma fågelmat som du, utom den hemlagade. Det blir gott för dom nu i kylan, jag byter talgbollar varje dag. Tar in och tinar och hänger upp nya, har märkt att dom blir som stenar!
Kransen blev jättefin.
Trevlig helg och kram
AnnaMaria

Monica sa...

T.o.m. här nere i söder har vi kallt nu, om än inte så kallt som hos er!
Men ljust och soligt!
Vilka fantastiska mönster iskristallerna bildar på dina rutor!
Naturen är oöverträffbar!
Ha en riktigt skön helg, kram, Monica

Viola sa...

Nog har vi rysskyla alltid...och jag som ska på lokal ikväll...in till staden för att äta med goa vänner...

Taggtrådskransen ser läcker ut...lovar gott...ha en skön kväll, kram

...C o w R o a d... sa...

Those first two pictures are amazing!
We had a big snow storm a couple of weeks ago and were without power for a day and a half: ugh! Hope you guys stay nice and toasty!
Ha det bra! :-)
Seattle...

Vardag och flärd sa...

Häftig krans! Duktigt!
Jag köper det billigaste margarinet och smälter det och blandar i solrosfrön, havregryn och nötter om jag har det. Stelnar gör det fort när jag sätter ut det i verandan (där vi också har fantastiska frostrosor). Hänger ut mina kakor lite överallt i trädgården till de små frusna fåglarna.
Ha en fin fredag kväll!
Kram Eva

rosenälvorna sa...

Hej, ja det är konstigt det där med värmekostnaderna, men målet är väl alltid att de vill få ut Max betalt de som vi köper av ?! Tur för de små fåglarna som bor hos dig, själv har jag inget åt dem i år. Trevlig helg! Christina

Tinas bo sa...

Vad fin kransen blev!! :)

Ja svinkallt är det, men inte på långa vägar så kallt som en del av er i Sverige har..
Underbara iskristaller!!

ha en mysig helg
Kram Tina

Vida sa...

jepp nu är det rejält kallt men oj så himla vackert;) gnistrande vit snö och en sol som toklyser;) i minus 11°...

vi har tre stationer till småfåglarna med hampafrö jordnötter och solrosfrön;)

Vidakram

Vintage House sa...

Hej
Ja kylan har verkligen kommit och det är så fint ute nu....
härlig krans
ha en mysig helg
kram
sandra

Kamomilla sa...

Här i Finland har det varit rena snökaoset, med kjedjekrockar och annat. Inte här i våra knutar, men i huvudstadsregionen.

STENLYCKA sa...

Vilken härlig krans du har gjort, vet att det är lite svår att forma tråden, gjorde en före jul av tråd som jag hittade
i skogen, har mycket taggtråd kvar som jag funderar att göra något mera av.
Jag har haft en intensiv vecka och har inte hunnit hälsa på dig och andra bloggar. Skönt att det är fredagskväll, jag hänger i soffan och kollar på spåret och tittar samtidigt in till dig.
Ha en skön helg!
Kram Raina

Norr om Köpenhamn sa...

Bröd o talgbollar bjuder jag mina fåglar på och så hittade jag ett paket Corn flakes med utgånget datum. Det gick hem hos de stora fåglarna :o) Stackarna de måste vara alldeles genomfrusna....det blir jag när jag går ut!
Efter en isande kall promenad idag kom vi hem till värme, varm choklad o vetebullar. Det var inte så dumt :o)

Ha en härlig helg!
Kram
Ulrika

Cajsas Faster sa...

Så sällan jag är i bloggvärlden. Men så glad jag blir hos dej! Din blogg har alltid legat högt på min favoritlista. Du har sån känsla för vackra arrangemang och smakfulla foton. Jag njuter med alla sinnen:)

Hoppas du får en skön och fin helg... kallt är det men man får elda för brinnande livet;) då håller man sig varm!

Kram marie

Solstrimmor sa...

Den höll att böja, taggtråden! Jättefin och med kristaller också:)
Ja, nog är det kyligt allt... -22 nu, kl 9 och min planerade kalasresa till Falun ställs in pga kylan. Känns inte kul att ge sej ut i gammal (fast trofast) bil att köra nästan 30 mil för samvaro i några timmar.
Vi matar fåglarna med solrosfrö, talgbollar och äpplen. Har aldrig kokat egen fågelmat... kanske nåt att tänka på? Men är det inte väl kladdigt??

Ha det gott bland dina kakelugnar, här eldas vedspis för fullt!
Kram Eva-Mari